Friday, May 15, 2009

~sesi merapu merapat~


cuti telah kulalui selama nk dkt seminggu.. tv menjadi peneman setia..(almaklum,kat hostel nak cri tv kena turun kafe...malas~~)..setelah bosan berdating ngn tv,aku menjalankan aktiviti baru..berjalan2 ke blog org..hehehe..perkara yg jarang ku buat melainkan jika blog tersebut mempunyai novel2 yg direka yg bleh mjadi tatapan mataku.. rupe2nyer,seronok jugak berjalan2 ni..setiap tempat yg ku kunjungi,ku tinggalkan kesan jejakku (jgn mrh ye bg tuan nyer blog yg telah ku tingggal kan jejak ku itu)...yg kenal,yg xknl,semua aku bedal..asal leh mengomen,aku mengomen...huahuahua...

setelah penat berjalan2, aku plan utk rest sebentar.makanya aku pon menyinggahlah ke 1 web ni..plannya utk mencari teori pelik yg penah ku baca dahulu mengenai bagaimana utk menghilangkan sakit prot (sbb aku tgh skit prot..hehehe)... namun, lain ku cari,lain yg ku jumpa..

ku jumpa CARA RAWATAN TRADISIONAL/PETUA2... alang2 entry ini ku namakan sesi merapu,jd inginku share kan di sini...



1. ubat sakit mata


masalah spt mata merah, mata berair n jangkitan kuman dpt diatasi dgn madu lebah.. caranya, 1st basuh mata ngan air,then titik beberapa titik madu dlm mata. kemudian pejam utk 5minit. then basuh mata itu (cungkil mata bawak kuar then basuh..ops,tipu je)..ulang 2/3 kali sehari.



2. x pedih mata


ha,ni kes kalo yg rajin masak.nak potong2 bawang tu kan pedih mata. jd,cara utk bg mata tselamat dr rasa pedih tu, kupas kulit bawang then rendam dlm air garam utk 10 min,then baru hiris... mata anda dijamin selamat walaupon tnpa memakai gogle.



3. rambut hitam menawan bagaikan dlm iklan


well, cra ni lebih jimat..hanya gunakan kangkung. untung sih, separuh kangkung guna utk makan,suku ag utk rmbut..jimat..hehehe..caranya amik kangkung n ramas dlm air sampai hancur n berlendir.then rata2 kan kat kepala..kesannye, mgikut kate sumber, rmbut akn jd itam menawan. tp mengikut arwah mak ku dulu, dia ske tempek kepala aku ngn lendir dr bunga raya. aku x sure utk ape,tp aku ske coz ade org urut2kan kepala..hehehe



4. ubati org pengsan


in case terjumpa org pengsan, amik air n bacakan AYAT KURSI sebelas kali. then sapu pd muka,kepala n badan. kemudian,tiup pada telinganya sambil myebut namanya (kalo tau nama dia la)..insya allah dia akan sedar..namun,yg membantu tu perlu yakin n sabar.




well, aceli ade byk ag. ade 110 petua yg disenaraikan oleh tuan nyer blog tu.bg yg berminat nak tau lg, g la berjalan2 ke blog nyer





lastly,aku juga nak membantu hafiz hamidon mempromote album aiman yg bakal release hujung mei ni.utk dengar preview album layari




1 comments:

Anonymous said...

itik yg iut~~