Sunday, May 24, 2009

~apakah ini~

ku view blog seseorg..dan benda ini menarik perhatianku... sebuah ujian personaliti... kenapala aku ske ujian personaliti skrg ini..adekah disbbkan berlakunya kecelaruan personaliti pd diriku??hahaha..namun mengikut kate tuan punyer blog...aku bleh tag benda ini kpd sesape yg aku ske...

jd

mangsa2ku yg terpilih adelah


-anda yg membace entry ini(jgn ngelat,tuhan nampak)-

sila2 ke lalalala
TQ KAWAn2 sumer~~
ini..ku share resultku ulu...hihihi




Your view on yourself:
You are down-to-earth and people like you because you are so straightforward. You are an efficient problem solver because you will listen to both sides of an argument before making a decision that usually appeals to both parties.

The type of girlfriend/boyfriend you are looking for:
You are a true romantic. When you are in love, you will do anything and everything to keep your love true.

Your readiness to commit to a relationship:
You are ready to commit as soon as you meet the right person. And you believe you will pretty much know as soon as you might that person.

The seriousness of your love:
You like to flirt and behave seductively. The opposite sex finds this very attractive, and that's why you'll always have admirers hanging off your arms. But how serious are you about choosing someone to be in a relationship with?

Your views on education :
Education is very important in life. You want to study hard and learn as much as you can.

The right job for you:
You have plenty of dream jobs but have little chance of doing any of them if you don't focus on something in particular. You need to choose something and go for it to be happy and achieve success.

How do you view success:
You are confident that you will be successful in your chosen career and nothing will stop you from trying.

What are you most afraid of:
You are afraid of having no one to rely on in times of trouble. You don't ever want to be unable to take care of yourself. Independence is important to you.

Who is your true self:
You are mature, reasonable, honest and give good advice. People ask for your comments on all sorts of different issues. Sometimes you might find yourself in a dilemma when trapped with a problem, which your heart rather than your head needs to solve.

~Diari seorang maid versi 4~


Dear diary,

lagi seminggu,tugasku sbg maid akan ku lepaskan.. aku akan menyambung short sem ku 1 jun ni yg bersamaan bufday CIK tetttttttttt (x leh sbut nama,nnt dia mintak adiah..hihi). salah 1 tugas akhirku adelah menyediakan almari kasut. kasut di rumah ini amat+sgt bersepah2..mcm baru pas maen ligan kasut.. maka bermulalah era, aku bertukar kerjaya dr maid menjadi tukang...lantas,malam itu juga ku memulakan tugasku.sekian lame x pgn hammer n paku, malam itu ku sentuh juga..abis itam2 tgn. x ku sangka, agak berat juga papan ini. tuan rashid enggak mau membantu..jd ku usahakan mencntum papan2 ini menjd almari seperti prosedur di bawah ini....



-papan2 yg mempunyai pelbagai lapisan..ya allah, teramat2 berat.-


- longgokan paku n skru yg disediakan time beli.-


-langkah pertama yg ditulis di kotak almari kasut ini. tp even ade panduan, pening2 gok coz semua papannyer agak sama.lagipon ku keliru utk guna skru or paku or ade lg 1 benda tu..ku lupe namanya-


-gaya seorg amatur..sampai terangkat2 kaki..malu3..hihi-


- rupe yg suku siap..time ni,hatiku dh stat berbunga riang-


-tada....rak tnpa pintu..hehe..patutnyer step seterusnye ptt letak sumting yg namanyer L.. tp aku x phm prosedur itu jd ku lompat ke langkah terakhir n hasilnyer...




amacam??lawa x hasilnyer??hihi



------------------------------------------------------




ku berkeputusan untuk menshare sumting di sini. mungkin korg masih ingat entryku yg berbaur benci terhadap sum1 yg berstatus janda??? bukan bermaksud mau membenci insan yg sejantina dgnku namun bagiku janda yg digelar sbg MAK CIK ni perangainyer agak over dan x mungkin akan ku terima sbg pengganti arwah umiku... ops, MAKCIK itu juga sbenarnye enggak mau sies,hanya bermain2 n berfoya2. seorg yg bergelar mak cik,justeru mempunyai 3 org anak berkata demikian??



dgn gaya ruggednya sering mengajak ayahku keluar pg,ptg, mlm..xkire masa... pdhl di rumah ini hanya tinggal adikku seorg..dan 1 syarat dikenakan..jika keluar dgnnya, x boleh membawa adikku..di sini, ku akui, ada juga kesilapan di pihak ayahku.. namun begitu juga mak cik tersebut... apa yg dpt ku lihat sekrg.. wanita mempunyai 2 peranan,bg kwn2ku yg bergelar wanita,pilihlah yg mana anda mahu...samaada mau menjadi seseorg yg menjadi kayu sokongan bagi seorg yg bergelar lelaki (muhrim yer) maupon mahu menjadi pemusnah kaum adam.. buat kaum adam,jgn butakan matamu hanya kerana C.I.N.T.A




tidak tahan mendengar pelbagai lg perkara jelik mengenai mak cik ini, 1 hari ku berkeputusan menghantar sms ke padanya..




aku : sebek wanita adalah wanita yang menjaga maruahnya.. drpd : anak en rasid




mkck : woit perempuan, ko ingat ko alim sgt. ayah ko cite kononnyer ko ni alim beno.solehah.. kalo btol ko solehah,ko x antar mesej gini kat aku. ko nk aku lapor kat bapak ko,ha? berani ke ko?berani sgt,jom jumpa




aku : sye x kisah.terpulang.sye mengikut..



mkck : bek. ko ingt aku tkot ngn ko. ckp bile n kat mana ko nk jumpa aku. bukan aku yg gile kan bapak ko.bapak ko yg gilekan aku.



aku : o,okeyh..xpe, awk decide la ngn ayah sye yg gilekan awk tu kat mana nk jumpa ngn sye.



mkck : sialnyer budak...jgn ingat aku tkot..



selepas itu, ku diganggu dgn pelbagai nombor yg tidak ku kenali..pada hari kejadian, ayahku pulang ke rumah serta merta n menyoalku..(wah,cpt gile mkck tu mgadu ). Namun ape yg diberitahu oleh perempuan itu byk yg menipu dr yg benar. mkcik itu silap percaturan jika dia ingat ayahku akan memarahiku. keesokan arinyer, mkck trsebut mghantar mesej mau menyerangku di rumah. aku cuma mgatakan, jika kedatangan nya bek,akan ku layan seperti tetamu,jika sebaliknya, ku sedia menunjukkan pintu keluar padanya.Penilaian anda wahai pembaca, jika anda di tempatku,adakah anda akan menerima seorg wanita yg sebegini?



dapat ku katakan bahawasanya, mk ck itu juga membenciku.. skrg dia dlm proses mahu menunjukkan bahawa dia lebih caring terhadap ayahku..namun,hanya menyebabkan aku n adikku tertawa...mengapa??



1 ari,mkcik ni membawa ayahku membeli pencuci muka..kononnya care thadap penampilan ayahku.. siap pesan lagi kat ayahku,pkai 3 kali sehari utk dpt kesan yg elok. n mkck itu memilih pncuci muka itu specel buat ayahku...




apa yg membawa tawa kepada kami dua beradik???




jawapannya : mkck tu bukan pilih n belikan pencuci muka,tetapi skrub..hahahaha

skrub 3x sehari???..wah,kesannyer mesti sgt menakjubkan..x sbr kitorg nk tgk hasilnya...hihihi

-argggggggg...wajah ku-



current mood : daku happy..-smile-




kekesalan : penemuan dgn mkck ini menimbulkan rasa tidak hormatku kpd seorg janda. apa ptt ku buat??ku x suke perasaan ini..

Friday, May 22, 2009

~khas buatmu~

entry ku kali ini,hanya dipenuhi oleh gambar2 pelangi. inginku penuhi permintaan mae n din utk melihat pelangi pg...lalu,ku transform diriku menjadi pelangi..(hihi...ade unsur penipuan).. semua ini pelangi di pagi hari di tmpat berbeza...-smile-

-fukus2,akan dpt mu lihat pelangi itu-

- hihi..nmpk x?xnmpk maknanyer.....-


-pelangiku kabur2-


-cantik3-




-lalala..ku bahagia-

-smile3-

-sape dpt kire berapa ekor burung???cpt2-

-pelangi di atas dinding puteh(ala2 pg la jugak)-


-pelangi di atas bunga..almaklum,ku gila bunga sekrg..hihi-


-inikah aku versi pelangi????-

- kisahnye,pd ari ni,aku tgh jln joging lalu aku pon nmpk ler pelangi..n ku snap gmbrnyer khas utk korg semua..(ops,hanya rekaan..jgn dikau pcya..hehe)-

-cantik kan?-

~mengapakah???~

pesanan penaja : entry ini menggunakan teknik tulisan senget..jd pembace diharap menyegetkan kepala ke kanan 15 degree..TQ




mengapakah aku sebegini sengal????

inilah rahsiaku~~~


-OGOS-




* Suka berlawak.


-kawanku kate ku sengal.hasil didikan shaza..tq kpd mentorku itu,shaza liyana-


* Mudah tertawan padanya.


-ye ker???hihi..sape setuju,angkat tangan-


* Sopan santun dan mengambil berat terhadap orang lain.


-mestilah...sye kan syg semua..hihi-


* Berani dan tidak tahu takut.


-yeah..aku berani..(tgk lipas pon lari...-)-


* Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan.


-tegas???bleh dikatekan bgitu..hasil didikan umi..tq umi cyg..muahh-


* Pandai memujuk orang lain.


-momot kate,aku x pnh berjaya pujuk dia...fakta ini mungkin bukan untukku-


* Terlalu pemurah & bersikap ego.


-ego????semua org ego,ku x terkecuali-


* Nilai harga diri yang sangat tinggi.


-yup...-


* Dahagakan pujian.


-dahaga ABC,Cendol-


* Semangat juang yang luar biasa.


-semangat juang umpama power ranger pink-


* Cepat marah & mudah mengamuk.


-syuttttt...ni ade time2 jer...-


* Mudah marah apabila cakapnya dilawan.


-ku emo juga kadang-kala-


* Sangat cemburu.


-sangat tu x yer..cemburu tu yup-


* Daya pemerhatian yang tajam & teliti.


-pinjam mata kucing,ku sain kontrak ngn meow,utk pinjam mate-


* Fikiran yang berdikari.


-tanpa umi,kena la berdikari-


* Suka memimpin & dipimpin.


-pengawas 5thun...rindu sek-


* Sifat suka berangan.


-mau jd heroin novel CINTA KAU DAN AKU..tp aku mau jd time part bez je.hihi-


* Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat.


-maaf,salah fakta dimasukkan.lukisanku cakar itik-


* Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk.


-kasihan momot-


* Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit.


-alhamdulillah-


* Belajar untuk bertenang.


-masih belajar-


* Sikap kelam kabut.


-Aah,tetambah bile dah lambat-


* Romantik, pengasih dan penyayang.


-akan ku jwb pabila ku sudh berkahwin..hehe-


* Suka mencari kawan


-mari2..kite berkenalan..sila tinggalkan url anda..supya sye bisa berjalan2 di blog anda-


sudah lama,ku tidak mendiarikan blog aku ni (ye ker).. tugasku selama tidak menulis entry baru ade lah berjalan2 mengusha blog orang. kerja yg jarang sekali ku lakukan...sgt seronok.. ade yg menulis kisah hidup mereka dengn gaye slumber..(yg ni bez bce) n pelbagai2 lagi..


well,ade perkara menarik yg berlaku kepadaku.. sbenarnyer hanya perkara kecil,namun bile difikirkan kembali,erm...besar jugak pengajaran yg ku dapati.. simple, aku suke kan benda yg bleh memberi reaksi kepada ku..reaksi dgn cepat..dat y aku lebih menggemari haiwan berbanding tumbuh2an... jika meow, andai ku usik sekali,dia akan memberi respon samaada menggigit kakiku yg mencuit2 perotnyer or menenyeh2 badannyer yg berkuman itu ke kakiku..(yeak..tp ku ske..lalala),jika zirafah,ku hulur daun,kepalanya akan mengikut arah tgnku, ikan, akan mengikut arah tgnku yg mengacahnyer seakan2 mau memberi makanan...(jhtnyer aku)..


namun tumbuhan, ku siram hari ini, esok,masih dlm keadaan yg same..responnyer agak lambat bgku yg kureng sabar ini.. jd, pabila ade yg mau menghadiahkan aku bunga, aku akan kate...XNAK...andai makck2 n sedara2 ku sibuk membeli bunga di cameron highland, ku akan beralih mencari makanan (yum3) or menshopping baju..sehinggakan, momot yg konon2 nk romantik nak bg bunga pon, ku ckp, XNAK..NNT LAYU,ORG CMPAK TONG SMPAH JER..dia x berpuas ati,disuruhnyer aku menjadikan bunga layu itu sbg penanda buku..ku jwb, XMO,BUSUK...


ku plek knp la org ske sgt bunga idop..aish...xphm..ku x kan sekali2 ske bunga...namun,itulah akibatnyer pabila berckp besar, saat ini,ketika ini,minit ini,ku jatuh cinta pada bunga rose..adus... gane leh jd gini.. aku x dpt mencari jwpnnyer...erm,tetibe sje terbayang merah baldu warna kelopak rose tu..hihi..mungkin ku dlm mood jiwang akibat pengaruh blog2 yg ku follow..hihi...ku ceritakan pd adikku yg kakaknye ini kepingin membeli bunga. dia ku membuka mulutnyer yg maha besar tu dan menyembur syuhhhhhhhhhhhh~~




''TU AH..DULU BENCI BUNGA...CAKAP BESAR KONON XKN SKE BUNGA..CHEH''




ku hanya tersipu malu sambil menjegilkan bijik mata..malu3 dan malu...begitu yakin ku nyatakan kepada semua pendirianku tu, namun akhirnya,ku melanggar kata2 yg penah ku tuturkan.kesimpulan yang ku ambil, jgn skali2 ckp besar. jika hari ini x ske,mungkin nnt2 kite akn ske bnda tu.jika ari ni kita bnci,mungkin nnt akn syg.jika3 dan jika~~


mulai ari ini,inginku praktis CAKAP KECIL...lalalala~~




doakan aku berjaya..yeah!!!

Sunday, May 17, 2009

~Dikala kesengalan menyapa~

tupai :alamak,besar sgt..but aku ske nut yg besar..xpe sumbat ag dlm mesti muat ni..sumbat ag..yahhhhhhhhhhhhhhhh~~
-uiks,ape la yg si meow ni tgk sebenarnyer..adakah dia tgh meng'usha' cik tupai?? mari kite terjah(ala2 melodi gitu..hihi)-
----------------------------------------------------------------------------------

Puteh : saye x mo tgk..malu2..jgn la paksa sye tgk..saye xnak tgk...tutop2 mata...saye x nak tgk dia yg....... (sila lihat gambar di bawah)




garfield : puteh, tlg...tkot...puteh~~~~~(muka menangis)


moral : jgalah aurat anda di hadapan haiwan peliharaan anda.hihi

------------------------------------------------------------------------------




kakakakakah...alamak,xsopan..ketawa tutop mulut..hihihihihi..xleh than,nak ketawa ag...muahahahaha...alamak,pipi dah kembung angin ketawa byk2 tp ku x tahan nak ketawa..hihihihihi..ade ke ptt ''TOUCHING WIRES CAUSES INSTANT DEATH..FINE 200''...

------------------------------------------------------------------------------








pic 1 : ''ala kuchi2, syg...amik la candy ni.. syg, i beli khas untuk u..candy ni manis mcm u tau''

''xnak,xnak,xnak''

''xnak?ape tu?in english plez'' si oyen berkata2

''bongek btol...ingat aku x reti BI ke..hem3(betolkan sore ulu)..no,thank Mr Oyen,

i dun like candy.candy makes me fat''

'' plez,terimalah, anggap ni adiah permulaan hubungn dr i...plez syg''

''okies,demi u,i amik cndy ni.bez la u ni,xmacam si hitam tu.'' sambil tersenyum bahagia.

pic 2: si hitam(penembak hendap)-''aish, jga la kamu berdua wahai penggatal.berani kau goda wife aku.

ko x tau ke aku ni anak didik MR &MRS SMITH.akan ku tembak kau sampai mati.haha''

moral : setialah pada yang satu,wahai meow2 ku.hihi

-----------------------------------------------------------------------------------



''lalalala..seronoknyer berendam di kolam ptg2 gini..udara yg sepoi2 bahasa,ditambah dgn kedinginan air di bumi malaysia ini,bleh seksi2 ag...sesungguhnya,kolam ini aku yang punya..hahahaha(aksi action kamen)''

catatan penulis : x dpt ku ungkapkan betapa terkejotnyer berok ini,sampai ternganga2.... aish, berok,jga mata tu..aurat tu..aurat....hihihi

p/s : sesi mengarutku.maafkan ku kerana kesengalanku menyapa..-smile-

~jangan tidur lagi~

ala,adik baby,nyenyaknya tidur. ku jelez wahai comeiku!!

malam ini,mataku x leh dilelapkan seperti malam2 yang lalu pdahal mata dan kakiku amat letih kesan drpd pergi ke hospital petang tadi. sedari balik,ku hanya dapat melelapkan mata sebentar, sejurus after maghrib. namun, dalam keadaan mengantuk itu, ku kuatkan diri untuk bangun dan membersihkan diri kerana tkotkan selsema babi..cikgu ku kata, di wad yg didudukinya, ade seorg perempuan cina yg menghidap selsema babi yg baru pg td dipindahkan dr wad itu. biarpon,pihak hospital telah membersihkan seluruh wad.namun,ku masih tkot. harap tiada apa2 memudharatkan yg ku bawa pulang ke rumahku. mata yg enggak mau tidur ini, ku jegilkan lagi untuk menonton tv..(harap jgn la rosak mata, asyk sgt ngadap lptop n tv)..siaran ulangan jangan tidur lagi menarik perhatianku..

mengapa? padahal itu hanyalah merupakan 1 rancangan hiburan yang biasa. namun, ada 2 perkara yg menarik perhatianku. pertama..ketika ada seorg artis ingin beramah mesra bersama peminat dengan bersalam-salaman,namun huluran tangannya tidak disambut oleh seorang gadis bertudung putih.tangan dihulur lagi, namun masih tidak disambut. hanya anggukan kepala dan seulas senyuman dihadiahkan kepada artis tersebut. mujur, artis tersebut memahami dan tidak melenting,terima kasih kepada artis tersebut kerana memahami pendirian wanita tersebut.
lalu, sengaja ku search pendapat2 mengenai hukum bersalam..



pendapat 1 : saudara haswadi mustaffa



Pendapat yang kuat mengatakan bersalam diantara lelaki dan perempuan adalah haram... ini hujah yang digunakan oleh imam as-syafie... imam syafie berpendapat apabila seseorang menyentuh perempuan dalam bab wuduk, maka wuduknya terbatal... oleh yang demikian, hukum bersentuh dengan perempuan dii'tibar haram dalam islam.. pendapat yang kedua menyatakan harus sekiranya ada qarinah... ini pendapat daripada imam abu hanifah... contohnya... seseorang menghulurkan tangannya untuk bersalam dengan kita, keadaan dia ingin pergi ketempat yang jauh (bermusafir)... maka ia diharuskan bagi menjaga maruah si penghulur tangan tadi... akan tetapi ia tetap haram.. ini bersandarkan nas yang kuat dari quran... iaitu (au lamastumu nisaa') atau kamu menyentuh perempuan, ayat ini ikhtilaf diantara ulama' akan tetapi bagi saya bersentuh diantara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim adalah HARAM hukumnya..




pendapat 2 : saudara Hakim abdul Rahman



Pergaulan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi,sudah akil baligh adalah diharamkan.Bahkan memandang antara satu sama lain pun haram hukumnya,kecuali tidak sengaja dipandang.Oleh itu tentulah hukumnya haram dan berdosa jika lelaki dan perempuan berjabat tangan.Ini kerana dengan berjabat tangan bukan sahaja menimbulkan fitnah,tetapi secara tidak sedar saudari telah melakukan zina mata. Allah s.w.t melarang;"...janganlah menghampiri zina."Maksudnya jangan melakukan perkara-perkara yang boleh mendorong untuk melakukan zina kerana dosanya amat besar. Dengan berjabat tangan pasti mata akan memandang satu sama lain.Dari pandangan mata akan membawa keHati.Ini akan membawa kepada zina hati.Sedangkan hati merupakan raja didalam badan kita.kalau hati sudah tergoda dengan pandangan maksiat,dengan mudah kita akan terjerumus melakukan maksiat lebih besar lagi. Larangan berjabat tangan atau memegang tangan bukan sahaja kepada lelaki dan perempuan bukan mahram,tetapi juga kepada lelaki dan perempuan yang ada pertalian saudara(mahram)atau kaum sejenis sekiranya diantara mereka sudah wujud perasaan kasihsayang saperti pasangan kekasih. Sebenarnya untuk berkenal mesra tak payahlah berjabat tangan.Cukuplah dengan memperkenalkan diri dan nama.Itupun juga haram hukumnya,kecuali pertemuan yang ditemani mahram atas urusan rasmi. Adat pergaulan hendaklah dijaga sungguh2 supaya tidak timbul fitnah.Dosa-dosa yang dilakukan itu akan mengelapkan hati dan menghilangkan rasa kemanisan untuk beribadah.kerana itu kesucian hati hendaklah dijaga bersungguh2.kalau baju kotor mudah dicuci dengan pelbagai jenama serbuk pencuci,tetapi kalau hati kotor,amat sukar untuk membersihkannya.Ia memerlukan pengorbanan.



perkara kedua yg menarik perhatianku ialah disamping bersembang2, dalam rancangan itu juga diselitkan segmen berdasa Dr Fadzilah Kamsah. menarik biarpun sebentar. pada malam ini, Dr membawa isu marah.. antara kesan marah yg diperkatakan yg menarik perhatianku ialah rupa akan kelihatan hodoh. jrg sekali aku mendengar kesan marah dikaitkan dgn rupa paras.. biarpon sebentar,kupasan yang diberi oleh Dr memberangsangkan. Ketika ku search pendapat2 mengenai bersalaman, ku jumpa adab pergaulan menurut al-quran dan sunnah. Biarpon sudah kita tahu hukum itu, namun tidak salah bukan untuk menjengah buat kali ke2? maafkan ku, kerana tidak membuat rumusan hasil bacaan ku disini. NAMUN KU JEMPUT KALIAN KE :





~Pon3...Perhatian diperlukan di sini~~


PENGUMUMAN




Bahawasanya, pada hari ini,beta mau membuat sedikit pengumuman. ala, susah la nak buat ayat. sebegini, saudara joe ada membuat satu contest buat teman2 blogger andai mahu berkongsi cerita justeru berkenal dgn lebih rapat.

jadi di sini, ingin ku seru teman2 ku dan juga penulis2 novel feberetku untuk menjoinnya.masih ada beberapa ari sebelum tarikh tutup penyertaan. mari kita meriahkan contestnyer. namun contest ini mempunyai syarat2 nyer. bagi yang berminat, beta mewakili tuan punya blog menjemput anda view






antara2 hadiahnya :




pertama : rm 100 + t-shirt manchester united

kedua : rm 50 + t-shirt manchester united
ketiga : rm 30 + t-shirt manchester united

saguhati : 10 PESERTAt-shirt manchester united (made in uk!!!)




pada mulanya, ku bercadang hanya untuk menjadi pemerhati kerana ku gemar membace cerpen2 n novel2 online. namun, tetibe terbuka hati untuk menjoin(harap blom terlambat lagi).kwn2 forensikku, anda diwajibkan join!!-smile-


Bagi yg membaca,cerita ini ku edit drpt post ku yg lepas2, tp memang berdasarkan cerita yg sebenar.tiada unsur penipuan.moga terhibur. cerita ini ku kekalkan dgn tajuk asalnyer iaitu..




-universiti @ sek
ren-


----------------------------------------------------------------------




tahun 2000
masa :ptg yg indah lagi damai+budak2 blek sek
tempat : SK jelapang,ipoh


'' k ah ibot,anak aku dh kuar dh tu...'' daddy ku bkate smbil matanyer melirik pdku

''pehal anak ko tu rashid?aku tgk macam kapal dia baru pecah jer..hahaha''

xgunenyer cik ibot..
ktawanyer meletos ibarat gunung berapi..
dah r tgn tunjuk2 kat aku..
dua 3 org di sekeliling mereka menumpang ketawa mendengar kata2 cik ibot itu.

ayahku hanye senyum tipis....

'tu kalo aku tnyer tu,kompem merajuknyer sampai esok...agaknyer btol la tu kapal dia karam...hahahaha..''

''k,aku blek dulu...'' ayahku trus menyelitkan dirinyer ke dlm kete.

kapal karam??

ya.....itulah aku~~

bju sek bertompok itam merata2 akibat kuar kelas ikot tingkap kerana pintu hilang dr pandangn ku (hehehe) +tudung senget benget ditambah dengan cop mohor sambal nasi ayam +beg sek x berzip+kasut sekolah yg bertindak sebgai indicator yg menunjukkan kejayaan aku mem'precipitate'kan lumpur sekolah sampai mencapai thap equilibrium+ mulutku yg menari tnpa henti. (adus,selekehnya daku di zaman sek rendahku)



''abah ni,cpt r stat kete...ske lambat2..sembang lame2 ngn pkck ibot tu..kutuk kakak r tu...' 'ujarku apabila pakcik ibot melambai2 tangan ke arahku sambil tersengeh2....

aku pon ape ag..menambah kompletkan pakejku...kerutan muncul di dahiku scra spontaneous..

sepanjang pjalanan balik,mulutku menari tanpa henti bersame muka ala2 samseng x puas ati

adoi~~~

gane ni...

mane reti nk buat..

dh r kena taip guna komputer.

komputer umah dh la mengong...

dah tu,mggu dpn dh nak,cikgu ni mmg r,

pk r sket.

ske tau sush2kan aku..

dah r dah nak pekse..

homework banyak..

argh~~~~~



(hanya bisa diluahkan dlm ati...mgata cikgu tu..xkan nk ckp kuat2..hehehe)






abah??abah hanya menggeleng bersame senyuman..

mengertilah dia,

bahawa anak perempuan yg comei tu..

tidak akan mengendahkan nya..

apatah lagi,

berhenti exercise mulut...

jadi,

sebelum bom meletos..

mendiamkan diri adalah langkah yg plg bijak..

yg bisa diambil...heheheh

---------------------------------------------------------------------------------------------
sejurus sampai dirumah...

aku pon ape ag...

tnpa sempat mencabut kasut sekolah bertompok itamku+beg sekolah x berzip itu...berlari mendapatkan umi...
alamak,xsempat brek~~~

dush~~~~

(alamak,mati2,segala isi perot begku sudah bjaya dimuntahkan,mesti dpt adiah dr umi pas ni)...

xpe,tu pk kemudian..

''UMI~~~''

''umi kena tolong kakak...''


umiku yg sedang ralit menanda buku muridnyer memandangku...

pelepup~~~~~

''adus~~''

''sakitnyer...''sambil membuat muka ala2 kucing meminta belas...ngengenge~~

''bape kali umi nk ckp,msuk umah bukak kasut dulu,beg tu zip elok2.ni x sabar2 nak msuk..tu salam mane??? buat ag,tu adiah specel dr umi...''

aku??hanya bisa tersengeh2...ngeeee~~

(hati berbicara :adoi,mak aku ni.dah r lepuk aku,leh lak dia senyum2....ni lemah ni, xjd aku nk merajuk lame2...nnt sape nk tlg setelkan mslh aku yg maha besar ni...hehehe...niat jahat pun muncul )

''umi~~~ nak cite ni... umi~~, dgr r ni... cikgu soh buat folio sains.. umi tlg buat utk kakak erk.. leh la umi... plezzzz~~ kakak x reti... umi cyg??.... ''

''orait...nnt kite buat same2...tp syrt kakak kena tlg umi tukar langsir hujung minggu ni..langsir dh berabuk''




mengapakah diriku yg perlu menukar langsir???aku kan pompuan, x kn nak manjat2?? ala,
jatuh r saham cam ni umi.


hehhehe..




well~~

buat pengetahuan umum,aku adalah spider girl umah..bab2 memanjat utk tukar mentol,tukar langsir,sapu sawang,semuanyer kerja aku coz my daddy kalo panjat kompem ptah tngga coz terlebih berat..(hahaha) adikku kecil ag..kalo panjat mesti air mata hasilnye coz x reti turun+gayat...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2009
masa : suatu ptg yg anginnyer sepoi2 bahasa
tempat : sebuah bilik asrama yg dikenali sbg bilik gosip


tet..tet...1 message received








'salam akak..ngh watpe tu''








(aik budk ni,tetbe mesej aku,mesti ade hal tu)








tgnku tngkas membalas....''ngh buat bodoh..awat?''








"ecah nak tanye soalan math''








''orait..on cpt r tnyer. x pe ah,akak kol.cepat.ready soalan tu tau, abis kedit akak nnt!'', arahku mengalahkan garangnye seorang nazi








setelah ku meng'kol'nyer dh explen pnjg2 akhirnyer pbualan kami b'akhir.. tenangnya otakku, leh sambung tengok movie korea yang tergendala sebentar td.




tapi,x sampai 5 minit






tet...tet...tet...








1 message received





''akak,lupe nk g tau..ecah kena buat folio..xtau nk buat gane..abah x beli paper,buku arwah umi n kakak dah masuk stor..tlg leh???hehehe''








(adus,mintak tolong?mcm mengikut perangai aku jer adik aku ni..)




lalu,tanganku ligat menaip



''ala,kamu ni,kaco betol...reti maen emel x?akk antar guna emel''








''x reti''








(pergh..buta IT btol adik aku ni..mane x buta aku sering melarangnyer dr menggunakan laptopku..ngengenge....jhtnyer aku..menyesal lak..)








''xpe ah..nnt akk pos info.kamu tunggu je posmen''








''orait..mekacih''








aku yg dlm keadaan penin2 lalat..memulakan operasi...word x mahu berkerjasama menyebabkan ku tpaksa meggunakan note pad...akhirnyer,pabila si ramping jarum pendek menunjukkan angka 6ptg....



''yez!!!!!!setel pon folio ni....bapak cpt aku siapkan....aku hebat...huahuahua~~~''




sekilas mataku memandang ke luar tingkap,menghirup kembali udara segar. namun, tiba2 hatiku terdetik rasa sayu,justeru mataku memulakan operasi.


dua situasi yg berbeza tp atas reason yg same...FOLIO.. jika dibandingkan, hatiku akan terusik memikirkan adikku... x ade org tgk2 dia stadi+xde org tmn dia kat umah+xde org nk ajar dia ape yg dia x phm+ gosokkan bju dia+org utk bermanja+borak2 ngn dia.....budak seawal 12 thun perlu berdikari semenjak umi kesayangan kami meninggal dunia 2 thun lepas...abah?sedikit bz dgn urusannya.atas dsr itu,aku menyiapkan maklumat lengkap folio dia n pos ke rumah..mgkin ade yg x bersetuju dgn tindakanku..tp naluriku yg melihat kekurangan dia berbanding aku menyebabkan aku bertindak demikian..lagipun,segala maklumat yg kuhantar itu, akan disalin semula oleh adikku ke dalam buku folionya.jadi bagi penilaianku yg serba kekurangan ini, tiada salahnya membantu dia bukan?..library?jadual psekolahan nyer yg ketat bleh ku terima sbg alasan mgapa dia tidak sempat utk ke library.1 yg ku bangga mengenainyer...walaupun tiada yg kawal dirinya di rumah,namun dalam bidang pelajaran,tiada rekod buruk yang dicatatkan..xpernah jua ku lihat mau setitis pun air matanyer yg rindukan arwah umi...kekadang ku tertanya, adakah adikku ini tiada perasaan??..air mata hanya mengalir jika aku memarahinya pabila dia memulakan operasinya membuat sepah . Apa yg dapat kusimpulkan, buat kwn2ku...sygilah adik anda.mungkin luaran dia kelihatan ok+garang+bencikan kite,tp siapa tahu dlm hatinya.setiap orang mahu disayangi..jadi,sygilah dia sbgmana kita harapkan diri kita disygi..






-smile-

Saturday, May 16, 2009

~Happy teacher's day'~

-CIPTAAN ADIKKU-


15 mei 2009

meow...meow..meow...

1message received.

momot :buchuk,tlg carikan poem hari guru. nak antar kat cikgu r.

butang reply ku tekan..

aku :ok dear,jap erk.

(online r...kat tenet mesti byk..lalu,tgnku lincah menekan keyboard mencari poem yg dpt menangkap perhatianku..)


Special Teacher

Thank you special teacher



For helping me to know



The things I need to learn



To live my life and grow.




I feel good with you because



Your teaching makes me see,



If I work at it, I can do it.



Thanks for showing me!

By Joanna Fuchs


phonebook ku semak...no guru2 ku,ku cari.namun hanya 2 yg ku kompem..lalu poem tersebut ku hantar kepada Pn Saripah dan Pn Madihah

16 mei 2009

meow..meow..meow..

1 message received

Pn madihah : TQ norlina.-smile-

meow..meow..meow....

Pn Saripah : ur teacher masuk hospital semalam. dia x mungkin sambut hari guru. mungkin kedatangan anda ke hospital dpt mengurangkan rasa sakitnya.


lalu,petang itu aku,ili,ament,amar,nazreen n hazrikh melangkah ke ward 1B...



-proses menulis kad hari guru di ruang legar hosp-


The Best Teachers
Teachers open up young minds,showing them the wonders of the intellectand the miracleof being able to think for themselves.A teacher exercisesthe mental muscles of students,stretching and strengthening,so they can make challenging decisions,find their way in the world,and become independent.The best teachers care enoughTo gently push and prod studentsto do their bestand fulfill their potential.You are one of those.Thank you.


-GET WELL SOON,MADAM SARIPAH-



gambar ament hanya dpt disnap separuh~~

amar menceriakan keadaan. menolong attendant ward@kekasih gelap kesygannyer melakukan kerja.oh amar,ku kagum dgn ketulusanmu..hihihi



-HAPPY TEACHER' DAY-


KPD : SEMUA GURU2 DI MALAYSIA TERUTAMA GURU2 DI SK JELAPANG,SMKDAS n KMNS..


PN SARIPAH SABARIAH


PN MADIHAH


PN RADEN SURIANI


PN HANIZA


EN ZUL


USTAZ SABERI


EN RAZALI


EN MUSTAPHA


PN YONG SABARIAH

MADAM ABBY


(SEMUA GURU2 KU)


SESUNGGUHNYA JASA KALIAN TETAP DI INGATAN. TANPA ANDA,


KAMI BUKAN KAMI YG SEKARANG.


~TERIMA KASIH WAHAI GURUKU~

~hanayome to PAPA~


bride and her dad...mungkin sedikit plek tjukku ini,tetapi ini adalah sebuah drama jepon yg mungkin sudah lama release juz aku jer baru menontonnyer..


bagi yg x pernah menonton cite ini, cite ini alkisahnyer ade seorg bapa tunggal,uzari yg membesarkan seorg anak gadis yg dipggl aiko..well,frankly speaking, her dad memg agak over dlm menjaga nyer.. sedari kecil dia x dibenarkan pulang selepas jam 7mlm,xboleh bercouple, hanya akan membiarkan anaknya berdikari pabila anaknye sudh bkahwin n many else..pkara ini berlarutan sehingga umur aiko 20thn..


aiko?? sure2 la tensen...sering memarahi tingkah laku ayahnyer yg agak keterlaluan mjganya.. cerita ini bleh dikategorikan sbg sebuah cerita yg lucu, namun aku mgalirkan air mata..ironikan?


melihat wajah ayahnyer yg hampa bila tindakannya disalah anggap oleh anaknya, melihat muka ayahnya yg risau akan anaknya spnjg masa,melihat usaha ayahnyer utk mjaga anaknye..

walaupon ku akui tindakan ayahnyer melampau bg seorg anak yg semakin dewasa... namun, ku sedih melihat ayahnya..


mmg 1 cra rakyat jepun bkata2 dgn cra mjerit (pndptku), tp melihat aiko mjerit pd bapanya, mengingatkan aku pd abahku... aku sering juga meninggikan suara, menegur tingkah laku nya dgn cra tidak berhemat,hanya memikirkan perasaanku tnpa mengambil peduli perasaannya...membuat ku terfikir mungkinkah ayahku juga berperasaan seperti ayah aiko..


teruknyer rasa bila menyedari yg diriku x mghargai apa yang aku ada.. selalu mengiginkan apa yg tidak dimiliki oleh ku..mgapa aku x leh dpt ayah seperti aiko, mgapa ayahku seakan x mgambil berat..well, ceritaa ini mbuatku berfikir... apa yg kita ada itu adalah yg terbek..kite sering x menyedarinya selagi tidak kehilangannyer. setiap ibubapa mempunyai cara yg berlainan dalam meluahkan perasaan syg mereka pd anak mereka bukan.. jahilnya aku dalam menilai kasih sayang seorg ayah..


ku sedarinya kini,


dan hatiku mula merindui,


seorg insan yg digelar,


ABAH


P/S: Maafkan salah silapku selama ini,wahai abahku~~
CORETAN INI SEHARI SEBELOM PULANG KE UMAH.

Friday, May 15, 2009

~mungkinkah lumrah kehidupan??~


-tidak ditemui kata2 yg layak diungkapkan.cukup gambar menerangkan segalanya-

~sesi merapu merapat~


cuti telah kulalui selama nk dkt seminggu.. tv menjadi peneman setia..(almaklum,kat hostel nak cri tv kena turun kafe...malas~~)..setelah bosan berdating ngn tv,aku menjalankan aktiviti baru..berjalan2 ke blog org..hehehe..perkara yg jarang ku buat melainkan jika blog tersebut mempunyai novel2 yg direka yg bleh mjadi tatapan mataku.. rupe2nyer,seronok jugak berjalan2 ni..setiap tempat yg ku kunjungi,ku tinggalkan kesan jejakku (jgn mrh ye bg tuan nyer blog yg telah ku tingggal kan jejak ku itu)...yg kenal,yg xknl,semua aku bedal..asal leh mengomen,aku mengomen...huahuahua...

setelah penat berjalan2, aku plan utk rest sebentar.makanya aku pon menyinggahlah ke 1 web ni..plannya utk mencari teori pelik yg penah ku baca dahulu mengenai bagaimana utk menghilangkan sakit prot (sbb aku tgh skit prot..hehehe)... namun, lain ku cari,lain yg ku jumpa..

ku jumpa CARA RAWATAN TRADISIONAL/PETUA2... alang2 entry ini ku namakan sesi merapu,jd inginku share kan di sini...



1. ubat sakit mata


masalah spt mata merah, mata berair n jangkitan kuman dpt diatasi dgn madu lebah.. caranya, 1st basuh mata ngan air,then titik beberapa titik madu dlm mata. kemudian pejam utk 5minit. then basuh mata itu (cungkil mata bawak kuar then basuh..ops,tipu je)..ulang 2/3 kali sehari.



2. x pedih mata


ha,ni kes kalo yg rajin masak.nak potong2 bawang tu kan pedih mata. jd,cara utk bg mata tselamat dr rasa pedih tu, kupas kulit bawang then rendam dlm air garam utk 10 min,then baru hiris... mata anda dijamin selamat walaupon tnpa memakai gogle.



3. rambut hitam menawan bagaikan dlm iklan


well, cra ni lebih jimat..hanya gunakan kangkung. untung sih, separuh kangkung guna utk makan,suku ag utk rmbut..jimat..hehehe..caranya amik kangkung n ramas dlm air sampai hancur n berlendir.then rata2 kan kat kepala..kesannye, mgikut kate sumber, rmbut akn jd itam menawan. tp mengikut arwah mak ku dulu, dia ske tempek kepala aku ngn lendir dr bunga raya. aku x sure utk ape,tp aku ske coz ade org urut2kan kepala..hehehe



4. ubati org pengsan


in case terjumpa org pengsan, amik air n bacakan AYAT KURSI sebelas kali. then sapu pd muka,kepala n badan. kemudian,tiup pada telinganya sambil myebut namanya (kalo tau nama dia la)..insya allah dia akan sedar..namun,yg membantu tu perlu yakin n sabar.




well, aceli ade byk ag. ade 110 petua yg disenaraikan oleh tuan nyer blog tu.bg yg berminat nak tau lg, g la berjalan2 ke blog nyer





lastly,aku juga nak membantu hafiz hamidon mempromote album aiman yg bakal release hujung mei ni.utk dengar preview album layari




Wednesday, May 13, 2009

~diari seorg maid versi 3~



Dear diari,

hari ni sye berseng lenang di rumah.. ibarat dunia beta yg punya..muahahaha... ari ini beta melakukan suatu kerja yg baru iaitu memasak..huyo~~~... skian lame x msuk dapor...juz go through jer..(mcm beli mcD tu..hehe)..angin sepoi2 bhasa yg kian ribut rasanyer dh penoh satu badan ni, jd pd malam yg panas membahang ini, sye melumur badan dgn minyak panas..rasanye?? wah..nikmat, perasaannyer mcm ikan bakar..hehe...anyway, terdpt beberapa cerita yg still x beres ag.. dapur n tempat2 kasut..akan dibereskan setelah pak rashid membeli barang2 keperluan...sekrg ni, sbg maid yg terer guna internet, sye mau layan nopvel2 n crpen2 online..


sebelum itu, sye mau mengucapkan selamat ari jadi kpd teman segengku di SMKDAS, iaitu ebab @ mas nur syairah..selamat ari jadi..may god bless u n all da bez.. -sekian-

~hepi bufday mas~


p/s : diari seorg maid hanyalah saje2 shaja.. coretan di kala aku di rumah..so,dun tke it seriusly.. tp segala yg ku coretkan di sini, benar2 berlaku sepanjg cutiku yg baru mencech 3 ari ni..-smile-

Tuesday, May 12, 2009

~erythroblastosis fetalis~

Hemolytic disease of the newborn, also known as Hemolytic disease of the fetus and newborn, HDN, HDFN, or Erythroblastosis fetalis, is an alloimmune condition that develops in a fetus, when the IgG molecules (one of the five main types of the antibodies) that have been produced by the mother and have passed through the placenta include ones which attack the red blood cells in the fetal circulation. The red cells are broken down and the fetus can develop reticulocytosis and anaemia. This fetal disease ranges from mild to very severe, and fetal death from heart failure (hydrops fetalis) can occur. When the disease is moderate or severe, many erythroblasts are present in the foetal blood and so these forms of the disease can be called erythroblastosis fetalis (or erythroblastosis foetalis).
Antibodies are produced when the body is exposed to an antigen foreign to the make-up of the body. If a mother is exposed to a foreign antigen and produces IgG (as opposed to IgM which does not cross the placenta), the IgG will target the antigen, if present in the fetus, and may affect it in utero and persist after delivery. The three most common models in which a woman becomes sensitized toward (i.e., produces IgG antibodies against) a particular blood type are:
Fetal-maternal
hemorrhage can occur due to trauma, abortion, childbirth, ruptures in the placenta during pregnancy, or medical procedures carried out during pregnancy that breach the uterine wall. In subsequent pregnancies, if there is a similar incompatibility in the fetus, these antibodies are then able to cross the placenta into the fetal bloodstream to attach to the red blood cells and cause hemolysis. In other words, if a mother has anti-RhD (D being the major Rhesus antigen) IgG antibodies as a result of previously carrying a RhD-positive fetus, this antibody will only affect a fetus with RhD-positive blood.
The woman may receive a therapeutic
blood transfusion with an incompatible blood type. ABO blood group system and the D antigen of the Rhesus blood group system typing are routine prior to transfusion. Suggestions have been made that women of child bearing age or young girls should not be given a transfusion with Rhc-positive blood or Kell1-positive blood to avoid possible sensitization, but this would strain the resources of blood transfusion services, and it is currently considered uneconomical to screen for these blood groups. HDFN can also be caused by antibodies to a variety of other blood group system antigens, but Kell and Rh are the most frequently encountered.
The third sensitization model can occur in women of blood type O. The
immune response to A and B antigens, that are widespread in the environment, usually leads to the production of IgM anti-A and IgM anti-B antibodies early in life. On rare occasions, IgG antibodies are produced. In contrast, Rhesus antibodies are generally not produced from exposure to environmental antigens.

Monday, May 11, 2009

~Diari seorang maid versi 2~

dear diari,



hari ni atiku skit sgt3...x terkata.rasa disiat2..selama ini ku berfikir kenapa org selalu memandang2 rendah wanita yg bergelar janda. tp setelah apa yg aku lalui,ku fahami mengapa..tidak semua janda itu trok, tp akibat yg segelintir shja,abis semua dipandang negatif. erm, ari ini, disamping hatiku disiat2, aku meneruskan tugasku sebg maid.. mengemas ruang tamu,ruang tv n bilik puteri ecah..sgt penat..seluruh badanku sakit2...x mampu rasanya utk meneruskan.. alangkah bek jikalau ku pilih kerjaya lain selain dr maid. tp x mgapa lah..ku mjd maid di rumah sendiri sepanjang cuti ini demi rasa cintaku kpd familyku sendiri..buku2 arwah umi, telah ku packing kan n amazing...byk nyer buku2 tu, sampai dpt 10 penuh beg plastik hitam..buku2nya ku selak, tulisannya ku baca, diarinya ku buka..ati tersentuh..terjumpa gambarku di dalam diarinya..erm,org lain blek umah bermesra bsama keluarga, meluahkan rasa rindu pd mskn ibu, namun...kerap kali ku bercuti utk melukai hatiku sendiri justeru menguji ketabahan diriku sendiri.erm...mungkin ku dpt mereka novel sedey dgn bek kerana telah merasainya sendiri selama 20 thn..huhu..dear diari, dh mengarut plak... k,mau tgk matahari..bye diari -sekian-


TUGASAN SEORG MAID YG COMEI

09/05/09 : CUCI BILIK AIR
10/09/09 : KEMAS RUANG TAMU, RUANG TV N BILIK TENGAH
11/09/09 : KEMAS BILIK BELAKANG

~Diari seorang maid~

Dear diari,


namaku ina..hari ini aku mula melangkah kaki di sebuah rumah di tmn meru,ipoh. sebaik melangkah ke dlm rumah itu, kepalaku ibarat mau pecah...rumahnyer, pergh.... ku rela duduk di zoo bersama singa berbanding duduk di sini. majikan ku bernama pak Rashid (sebenrny bukan majikan coz aku x dpt gaji.hahaha) n puterinya bernama Puteri nur ecah... malam td tugasan ku bermula... ku masuk ke tandas, ku keluar blek.. ku ingat ku termasuk dlm lori sampah, namun terlihat paip mandi, shower n kolah... adus~~~, inikah namanya BILIK MANDI? x dpt ku ungkap betapa ""bersih ganda enam""" bilik mandi ini..tugasku hari ini bermula dgn mencuci tndas+mandi.. namun lebih tepat ku bermandi peluh n bukannya air...muahahahaha..

setelah lebih kurg sejam, kerjaku berakhir... hatiku puas... sebentar kemudian ku dgr anak majikanku menjerit..


''ayahanda, bilik mandi ni dah bersih...bersih giler''

majikanku pun berlari2 ke bilik mandi iutk merasmikan bilik air versi baru, hasil ciptaan ku :seorg maid yg kiut...-sekian-


-JADUAL SEORANG MAID YG COMEI-


09/05/2009 :maid memulakan tugas membasuh bilik mandi

~andai itu yg tertulis~

seringkali ku terdengar,

disebalik sebuah senyuman,

terselit berjuta makna,

mungkin gembira,

mungkin juga menyembunyikan duka..

duka?

mgapaakah wujudnya perasaan ini,

pdhl hidup di dunia ini,

sepatutnya indah bahagia..

bg sesetengah,

dukanya kerana kehilangan yg tercinta,

tp pendptku duka kehilangan seorg yg tercinta,

x sama dgn dukanya kerana sebuah keluarga..

sesetgh tangisnya utk dia yg bergelar kekasih,

namun bgku,

tgisku hanya pd yg digelar keluarga..

cukup mudah,

hati kecil ini terusik,

andai apa saja kisah mengenai keluarga,

yg melintas di hadapan mata,

atau yg berlalu di tepi telinga..

walau cerah di luar,

namun tngisn psti hadir di pupuk mataku..

jiwangkah?

atau penyedihkah aku?

well,

pendptku..

setiap org mempunyai kelemahan masing2,

dan itu merupkan kelemahanku..

seringkali terfikir olehku,

mengapa aku yg dipilih?
mengapa mesti setiap kejadian itu terjd pdku,

sehingga ada kalanya,

diriku teragak2 utk meneruskan langkah..

bakalan kuatkah aku,

andai langkah yg ku ambil itu,

bakal menjanjikan seribu dugaan,

yg belum dpt ku lihat.

yg berdekatan hanya mampu bersimpati,

atau pon,

mungkin memberi pendapat negatif..

mungkin akan ku dgr..

''ei,kesiannya''

atau mungkin,

''ei,sudah2 la jd penyedih..ko x da keje lain ke''

jwpnku,

org yg tidak merasanya,

tidak akan memahaminya,

salahkah andai mengalirkan air mata seketika,

utk meleraikan rasa gundah di jiwa.

tgisan yg hadir,

rasa x puas ati yg bermain di kepala,

tidak bermaksud menyangkal aturan tuhan..

cuma,

ada kalanya,

dgn cra itu,

dpt mengajarku,

disebalik kedukaan yg menyebabkan hatiku terluka,

ada hikmah yg dijanjikan NYA..

sebalik dugaan yg DIA berikan pdku,

DIA juga memberikan ku keistimewaan.

pabila mataku memulakan fungsinya,

tidak bermakna akalku akan menghentikan tanggungjwbnya,

utk menilai kebaikan dr setiap yg terjadi.

andai itu yg tertuklis utkku,

akanku kuatkan langkahku utk menempuhinya,

kerana ku sedar,

KAU sentiasa ada disisiku,

setiap masa~~