Sunday, May 17, 2009

~Pon3...Perhatian diperlukan di sini~~


PENGUMUMAN




Bahawasanya, pada hari ini,beta mau membuat sedikit pengumuman. ala, susah la nak buat ayat. sebegini, saudara joe ada membuat satu contest buat teman2 blogger andai mahu berkongsi cerita justeru berkenal dgn lebih rapat.

jadi di sini, ingin ku seru teman2 ku dan juga penulis2 novel feberetku untuk menjoinnya.masih ada beberapa ari sebelum tarikh tutup penyertaan. mari kita meriahkan contestnyer. namun contest ini mempunyai syarat2 nyer. bagi yang berminat, beta mewakili tuan punya blog menjemput anda view






antara2 hadiahnya :




pertama : rm 100 + t-shirt manchester united

kedua : rm 50 + t-shirt manchester united
ketiga : rm 30 + t-shirt manchester united

saguhati : 10 PESERTAt-shirt manchester united (made in uk!!!)




pada mulanya, ku bercadang hanya untuk menjadi pemerhati kerana ku gemar membace cerpen2 n novel2 online. namun, tetibe terbuka hati untuk menjoin(harap blom terlambat lagi).kwn2 forensikku, anda diwajibkan join!!-smile-


Bagi yg membaca,cerita ini ku edit drpt post ku yg lepas2, tp memang berdasarkan cerita yg sebenar.tiada unsur penipuan.moga terhibur. cerita ini ku kekalkan dgn tajuk asalnyer iaitu..




-universiti @ sek
ren-


----------------------------------------------------------------------




tahun 2000
masa :ptg yg indah lagi damai+budak2 blek sek
tempat : SK jelapang,ipoh


'' k ah ibot,anak aku dh kuar dh tu...'' daddy ku bkate smbil matanyer melirik pdku

''pehal anak ko tu rashid?aku tgk macam kapal dia baru pecah jer..hahaha''

xgunenyer cik ibot..
ktawanyer meletos ibarat gunung berapi..
dah r tgn tunjuk2 kat aku..
dua 3 org di sekeliling mereka menumpang ketawa mendengar kata2 cik ibot itu.

ayahku hanye senyum tipis....

'tu kalo aku tnyer tu,kompem merajuknyer sampai esok...agaknyer btol la tu kapal dia karam...hahahaha..''

''k,aku blek dulu...'' ayahku trus menyelitkan dirinyer ke dlm kete.

kapal karam??

ya.....itulah aku~~

bju sek bertompok itam merata2 akibat kuar kelas ikot tingkap kerana pintu hilang dr pandangn ku (hehehe) +tudung senget benget ditambah dengan cop mohor sambal nasi ayam +beg sek x berzip+kasut sekolah yg bertindak sebgai indicator yg menunjukkan kejayaan aku mem'precipitate'kan lumpur sekolah sampai mencapai thap equilibrium+ mulutku yg menari tnpa henti. (adus,selekehnya daku di zaman sek rendahku)



''abah ni,cpt r stat kete...ske lambat2..sembang lame2 ngn pkck ibot tu..kutuk kakak r tu...' 'ujarku apabila pakcik ibot melambai2 tangan ke arahku sambil tersengeh2....

aku pon ape ag..menambah kompletkan pakejku...kerutan muncul di dahiku scra spontaneous..

sepanjang pjalanan balik,mulutku menari tanpa henti bersame muka ala2 samseng x puas ati

adoi~~~

gane ni...

mane reti nk buat..

dh r kena taip guna komputer.

komputer umah dh la mengong...

dah tu,mggu dpn dh nak,cikgu ni mmg r,

pk r sket.

ske tau sush2kan aku..

dah r dah nak pekse..

homework banyak..

argh~~~~~



(hanya bisa diluahkan dlm ati...mgata cikgu tu..xkan nk ckp kuat2..hehehe)






abah??abah hanya menggeleng bersame senyuman..

mengertilah dia,

bahawa anak perempuan yg comei tu..

tidak akan mengendahkan nya..

apatah lagi,

berhenti exercise mulut...

jadi,

sebelum bom meletos..

mendiamkan diri adalah langkah yg plg bijak..

yg bisa diambil...heheheh

---------------------------------------------------------------------------------------------
sejurus sampai dirumah...

aku pon ape ag...

tnpa sempat mencabut kasut sekolah bertompok itamku+beg sekolah x berzip itu...berlari mendapatkan umi...
alamak,xsempat brek~~~

dush~~~~

(alamak,mati2,segala isi perot begku sudah bjaya dimuntahkan,mesti dpt adiah dr umi pas ni)...

xpe,tu pk kemudian..

''UMI~~~''

''umi kena tolong kakak...''


umiku yg sedang ralit menanda buku muridnyer memandangku...

pelepup~~~~~

''adus~~''

''sakitnyer...''sambil membuat muka ala2 kucing meminta belas...ngengenge~~

''bape kali umi nk ckp,msuk umah bukak kasut dulu,beg tu zip elok2.ni x sabar2 nak msuk..tu salam mane??? buat ag,tu adiah specel dr umi...''

aku??hanya bisa tersengeh2...ngeeee~~

(hati berbicara :adoi,mak aku ni.dah r lepuk aku,leh lak dia senyum2....ni lemah ni, xjd aku nk merajuk lame2...nnt sape nk tlg setelkan mslh aku yg maha besar ni...hehehe...niat jahat pun muncul )

''umi~~~ nak cite ni... umi~~, dgr r ni... cikgu soh buat folio sains.. umi tlg buat utk kakak erk.. leh la umi... plezzzz~~ kakak x reti... umi cyg??.... ''

''orait...nnt kite buat same2...tp syrt kakak kena tlg umi tukar langsir hujung minggu ni..langsir dh berabuk''




mengapakah diriku yg perlu menukar langsir???aku kan pompuan, x kn nak manjat2?? ala,
jatuh r saham cam ni umi.


hehhehe..




well~~

buat pengetahuan umum,aku adalah spider girl umah..bab2 memanjat utk tukar mentol,tukar langsir,sapu sawang,semuanyer kerja aku coz my daddy kalo panjat kompem ptah tngga coz terlebih berat..(hahaha) adikku kecil ag..kalo panjat mesti air mata hasilnye coz x reti turun+gayat...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2009
masa : suatu ptg yg anginnyer sepoi2 bahasa
tempat : sebuah bilik asrama yg dikenali sbg bilik gosip


tet..tet...1 message received








'salam akak..ngh watpe tu''








(aik budk ni,tetbe mesej aku,mesti ade hal tu)








tgnku tngkas membalas....''ngh buat bodoh..awat?''








"ecah nak tanye soalan math''








''orait..on cpt r tnyer. x pe ah,akak kol.cepat.ready soalan tu tau, abis kedit akak nnt!'', arahku mengalahkan garangnye seorang nazi








setelah ku meng'kol'nyer dh explen pnjg2 akhirnyer pbualan kami b'akhir.. tenangnya otakku, leh sambung tengok movie korea yang tergendala sebentar td.




tapi,x sampai 5 minit






tet...tet...tet...








1 message received





''akak,lupe nk g tau..ecah kena buat folio..xtau nk buat gane..abah x beli paper,buku arwah umi n kakak dah masuk stor..tlg leh???hehehe''








(adus,mintak tolong?mcm mengikut perangai aku jer adik aku ni..)




lalu,tanganku ligat menaip



''ala,kamu ni,kaco betol...reti maen emel x?akk antar guna emel''








''x reti''








(pergh..buta IT btol adik aku ni..mane x buta aku sering melarangnyer dr menggunakan laptopku..ngengenge....jhtnyer aku..menyesal lak..)








''xpe ah..nnt akk pos info.kamu tunggu je posmen''








''orait..mekacih''








aku yg dlm keadaan penin2 lalat..memulakan operasi...word x mahu berkerjasama menyebabkan ku tpaksa meggunakan note pad...akhirnyer,pabila si ramping jarum pendek menunjukkan angka 6ptg....



''yez!!!!!!setel pon folio ni....bapak cpt aku siapkan....aku hebat...huahuahua~~~''




sekilas mataku memandang ke luar tingkap,menghirup kembali udara segar. namun, tiba2 hatiku terdetik rasa sayu,justeru mataku memulakan operasi.


dua situasi yg berbeza tp atas reason yg same...FOLIO.. jika dibandingkan, hatiku akan terusik memikirkan adikku... x ade org tgk2 dia stadi+xde org tmn dia kat umah+xde org nk ajar dia ape yg dia x phm+ gosokkan bju dia+org utk bermanja+borak2 ngn dia.....budak seawal 12 thun perlu berdikari semenjak umi kesayangan kami meninggal dunia 2 thun lepas...abah?sedikit bz dgn urusannya.atas dsr itu,aku menyiapkan maklumat lengkap folio dia n pos ke rumah..mgkin ade yg x bersetuju dgn tindakanku..tp naluriku yg melihat kekurangan dia berbanding aku menyebabkan aku bertindak demikian..lagipun,segala maklumat yg kuhantar itu, akan disalin semula oleh adikku ke dalam buku folionya.jadi bagi penilaianku yg serba kekurangan ini, tiada salahnya membantu dia bukan?..library?jadual psekolahan nyer yg ketat bleh ku terima sbg alasan mgapa dia tidak sempat utk ke library.1 yg ku bangga mengenainyer...walaupun tiada yg kawal dirinya di rumah,namun dalam bidang pelajaran,tiada rekod buruk yang dicatatkan..xpernah jua ku lihat mau setitis pun air matanyer yg rindukan arwah umi...kekadang ku tertanya, adakah adikku ini tiada perasaan??..air mata hanya mengalir jika aku memarahinya pabila dia memulakan operasinya membuat sepah . Apa yg dapat kusimpulkan, buat kwn2ku...sygilah adik anda.mungkin luaran dia kelihatan ok+garang+bencikan kite,tp siapa tahu dlm hatinya.setiap orang mahu disayangi..jadi,sygilah dia sbgmana kita harapkan diri kita disygi..






-smile-

10 comments:

Anonymous said...

miss my sisters~~~
=(

*izni yg cumel..haha

norlina mohd rasid said...

huhu..
xpe..
nnt blek kite jumpa sis msng2....
-smile-

joegrimjow said...

hee
mecey2
nanti ku update
tgok2 la ek

Precious said...

Hih hi hi ... baru siap tolong wat kerja kursus sejarah anak. Have a nice day and good luck, spider girl!

norlina mohd rasid said...

hihi..
tq precious...-smile-

Mohd Nasri Md. Nasir said...

adik yg tabah..
tp xjd spider..hehe
-smile-

norlina mohd rasid said...

hihi~~

norlina mohd rasid said...

hihi~~

joegrimjow said...

da tanda daa
huhu
xde adikkk

norlina mohd rasid said...

xpe..
xde adik..
ade anak..
anak sedara..
hehe